Universum Brdečka, celovečerní dokument režiséra Miroslava Janka a scenáristky Terezy Brdečkové, vstoupí do českých kin 21. prosince.
Jedna z nejvýraznějších osobností českého filmu, spoluautor scénářů ke snímkům Limonádový Joe, Adéla ještě nevečeřela, Tajemný hrad v Karpatech nebo Císařův pekař a Pekařův císař stojí za mnoha hity české kinematografie.
Brdečka proslul nejen svou spoluprací s Jiřím Trnkou, Janem Werichem nebo Oldřichem Lipským, ale ve světě se proslavil jako respektovaný režisér animovaných filmů.
U příležitosti nedožitých stých narozenin Brdečky se bude konat také výstava nazvaná Jiří Brdečka: 100 let – Od Limonádového Joa k zázrakům animace. Tato interaktivní výstava určená dospělým i dětem bude k vidění od 16. prosince letošního roku do 1. dubna 2018 na Chvalském zámku v Praze.
Film Universum Brdečka režiséra a čtyřnásobného držitele ocenění Český lev Miroslava Janka (Občan Havel, Olga, Filmová lázeň, Normální autistický film) plyne zcela přirozeně jako nenucený rozhovor s blízkými Jiřího Brdečky. Hlavního hrdinu přibližují tvůrci také prostřednictvím jeho rozsáhlé tvorby, a to nejen v podobě animovaných či hraných filmů, ale také skrze vytříbenou práci se slovy, náčrtky, storyboardy, kresby či oblíbené výtvarné objekty a osobní „poklady“. Režisér Miroslav Janek a střihačka Tonička Janková tak ve filmu citlivě odkrývají bohatý vnitřní život člověka, který se dle svých vlastních slov snažil vytvořit „svět zázračně oživlých obrazů, grafik, olejů, akvarelů, fresek a mozaik“.
Jiří Brdečka se narodil v roce 1917 do učitelské rodiny v Hranicích, po maturitě na gymnáziu studoval nejprve kreslení a zeměpis a následně dějiny umění. Po zavření vysokých škol v období okupace se věnoval novinové karikaturní kresbě a humoristickým článkům a psal drobné povídky. Právě tehdy vznikla i první seriálová verze Limonádového Joa, do které Brdečka vložil svou lásku k westernům a romantice Divokého západu a který se stal předlohou pro kultovní film Limonádový Joe aneb Koňská opera režiséra Oldřicha Lipského z roku 1964.
Brdečkův záběr byl celkově široký, v průběhu svého života pracoval v Lucernafilmu, poté ve studiu animovaného filmu AFIT, kde se tehdy potkala budoucí špička české animace. Sám Brdečka byl ve světě považován za jednoho ze zakladatelů „antidisneyovské“ animace, coby režisér animovaných filmů byl celosvětově respektován a jeho snímky sbíraly ceny na filmových festivalech. Pro každý film si vybíral jiného výtvarníka – například spolu s Jiřím Trnkou stojí za animovaným filmem Pérák a SS, s Kamilem Lhotákem pracoval na filmu Vzducholoď a láska, s Vratislavem Hlavatým zase na Drahouškovi Klementýna, dalšími spolupracujícími výtvarníky byli například takové ilustrátorské osobnosti jako Adolf Born, Jiří Šalamoun či Eva Švankmajerová.
V roce 1945 se Brdečka stal filmovým kritikem v Lidových novinách, což ho nasměrovalo ke scenáristice. Filmy miloval a učil se o nich tím, že se na ně díval. Zásadním kariérním zlomem pro něj bylo rok 1947, kdy si jej sám Jiří Trnka zvolil jako scenáristu na svém prvním filmu Císařův slavík. Ten jej také coby talentovaného scenáristu později doporučil Janu Werichovi. S ním Brdečka napsal slavnou komedii Císařův pekař a Pekařův císař, čímž sám sebe katapultoval mezi přední české scenáristy.
V roce 1957 se Brdečka stal režisérem ve studiu Bratři v triku a jako scenárista byl pak zaměstnán ve Filmových studiích Barrandov. Na konci sedmdesátých let natočil režisér Oldřich Lipský podle Brdečkova námětu a společného scénáře film Adéla ještě nevečeřela a v roce 1981 Tajemství hradu v Karpatech. Jiří Brdečka zemřel předčasně v roce 1982.
Film Universum Brdečka vznikl v produkci Evolution Films producenta Ondřeje Zimy, v koprodukci s Českou televizí a podpořil ho Státní fond kinematografie. Distributorem filmu je Aerofilms.